Lær at modvirke nedtrykthed

Cirka en tredjedel af alle med skizofreni bliver også nedtrykte eller deprimerede. Det er måske forståeligt nok i lyset af de vanskeligheder, de står overfor. Det betyder imidlertid ikke, at du skal acceptere at have det på den måde. Der er meget, der kan hjælpe dig med at ændre din sindsstemning og bekæmpe de negative tanker.

  • Bed din læge om hjælp – antidepressiv medicin er som regel nem at tage og kan hjælpe mod symptomer på depression.
  • Hvil dig – en del symptomer på depression kan skyldes træthed. Efter en god nats søvn har du det ofte meget bedre.
  • Sørg for at komme ud – isolation og kedsomhed gør bare det hele værre. Det at komme lidt ud, om det så bare er for at gå ned og købe en avis, kan lette på de negative følelser.
  • Besøg venner eller familie – kontakt med andre mennesker er en god måde at blive i bedre humør på.
  • Motioner – det giver ro, reducerer stress og giver bedre humør.
  • Gør noget, du godt kan lide – når du er deprimeret, er det let at glemme, at der er ting, du stadig nyder og er glad for. Læs en bog, se en film, gå en tur eller besøg nogle venner. Alt, der får dig til at tænke på andet end dine problemer, er godt.
  • Lær at slappe af – bed din læge, sygeplejerske eller fysioterapeut om afslapningsøvelser.
  • Lær at håndtere stress – se rådene om stress>>
  • Ring til en hotline – hvis du synes, du ikke har nogen at tale med, kan en hotline være en glimrende kilde til støtte og praktiske råd.