Slappe af

Slappe af2015-11-09T09:41:20+00:00

Lær at slappe af

Træk vejret roligt

En nem metode til at reducere uro og stress er at tage langsomme, dybe vejrtrækninger. Når du føler dig ekstra urolig eller stresset, så prøv at trække vejret dybt ind gennem næsen, tæl til syv, og ånd så langsomt ud, mens du fortsætter med at tælle til 11. Begynd derefter at trække vejret i perioder på seks sekunder. Ind på tre sekunder, ud på tre sekunder. Hold vejret i ti sekunder, hver gang der er gået et minut.

Lav en afslapningszone

Vælg et roligt, varmt rum et sted, hvor du føler dig godt tilpas. Læg en madras eller et blødt tæppe på gulvet. Dæmp belysningen. Tænd et duftlys og sæt musik eller en afslapnings-cd på (kan købes forskellige steder). Den musik, du vælger, skal være  stille og rolig. Undgå sange med tekster, der kan distrahere dig. Læg dig ned og lav nogle afslapningsøvelser.

Lær nogle afslapningsøvelser

Når du ligger ned, kan du f.eks koncentrere dig om at slappe af i hver enkelt muskelgruppe, den ene efter den anden. Begynd med fingre og tæer og løs langsomt op for spændingen. Fortsæt med arme og ben, derefter overkroppen og afslut med nakke og hoved.

Bed en specialist om råd

Fysioterapeuter kan rådgive om forskellige afslapningsteknikker. Du kan også spørge din læge om afslapningsøvelser.