Det fysiske helbreds store betydning

Når man har en psykisk sygdom som skizofreni, kan man let komme til at negligere det fysiske helbred. Usunde vaner kan få dig til at føle dig dårligt tilpas rent fysisk. Det kan påvirke dit psykiske helbred og føre til en ond cirkel af psykisk og fysisk forfald.

Din læge kan rådgive dig om, hvordan du forbedrer din livsstil.

Nogle almindelige råd er:

  • Sørg for at gå til lægen, hvis du har det dårligt.
  • Prøv at skære ned på rygningen, eller hold helt op.
  • Drik alkohol med måde.
  • Hvis du er overvægtig, skal du prøve at tabe dig stille og roligt over en længere periode.
  • Motioner mere. Hvis du hader at motionere, så overvej, hvad det kan skyldes. Hvis du synes, det er for ensomt, kan du opsøge steder, hvor man træner i grupper. Gør noget alene, hvis du ikke føler dig godt tilpas med andre, f.eks. gå, løbe eller svømme.
  • Prøv at holde dig fra chips, chokolade, slik og sodavand.
  • Spis fisk to gange om ugen. Sørg for, at det er fed fisk (f.eks. makrel, laks, sardiner, sild).
  • Skær ned på smør, margarine og andet pålæg, eller vælg alternativer med mindre fedt.
  • Spis meget frisk frugt og grønsager.
  • Brug letmælk eller minimælk.
  • Cirka en tredjedel af maden på din tallerken bør bestå af pasta, ris eller kartofler.
  • Undgå at salte maden.

Personlige relationer

De fleste synes, at forholdet til andre mennesker kan være vanskeligt, selv når livet er bedst. Når man har en psykisk lidelse, kan selv den mindste kontakt med andre mennesker virke helt uoverkommelig. Der er ingen nemme svar på relationsproblemer.

Der er nogle praktiske ting, du kan gøre for at forenkle tingene.

  • Prøv at lade være med at bekymre dig – skizofreni kan gøre dig oversensitiv over for, hvad andre siger og gør. Spild ikke tid på at bekymre dig over, om nogen måske ikke længere vil se dig eller på at spekulere over, hvorfor de ikke ringer tilbage.
  • Tal med din partner – hvis du har en partner, er han/hun sikkert bekymret over, hvordan din sygdom vil påvirke jeres forhold. Behandlingen kan f.eks. påvirke jeres sexliv. Tal med hinanden om disse bekymringer og spørg lægen, hvis der er et problem, som I begge synes, der skal gøres noget ved.
  • Tag fat om konflikter – hvis du er uvenner med nogen, skal du ikke gå og spekulere over det. Prøv at se det fra den anden persons perspektiv, når du er faldet lidt ned. Hvis I to ikke selv kan løse problemet, kan det være en god idé at få en tredje person ind som mægler.
  • Hold kontakten med din familie – selvom I måske ikke længere bor sammen, interesserer de sig stadig for, hvordan du har det. Fortæl dem, hvad du laver, hvordan det går med behandlingen, og hvilke planer du har for fremtiden.
  • Få nye bekendtskaber – giv dig tid til at småsludre med naboer og butikspersonale.
  • Forbered dig før samtaler – det er svært at tale med folk, hvis du ikke kan finde på noget at sige. Indøv  nogle svar, du kan have parat til almindelige spørgsmål som ”Hvad arbejder du med?”