Lad det tage sin tid

Når du begynder at få det bedre efter en psykotisk episode, vil du uden tvivl så hurtigt som muligt tilbage til det liv, du havde, før du blev syg. Men husk, at det er meget vigtigt ikke at have for travlt.

Vejen til at få det godt igen er lang, og det er bedst at tage små skridt. Sørg frem for alt for, at dine fremskridt sker i et tempo, hvor du kan følge med. Nogle i dine omgivelser vil sikkert også opmuntre dig til hurtigt at blive ”dig selv” igen. Acceptere denne opmuntring, men lad dig ikke presse til at gøre noget, inden du er klar til det.

Planlæg din dag

Når du har det godt, gør du mange ting hver dag uden overhovedet at tænke over det. Men når du kommer dig oven på efter en psykotisk episode, går hele dagen let, uden at du får lavet noget som helst. Det kan af og til hjælpe at planlægge hele dagen i forvejen.

For eksempel:

dindag_tabell

Det er nemt at glemme ting som møder og din families og dine venners fødselsdage.
Når du skriver det i en kalender, ved du altid, hvad der sker.

Hvis du siger ja til alle invitationer, du får (også selvom du ikke er særlig interesseret, når du får dem), har du altid noget at se frem til.

Planlæg nu din egen dag:

dindag2_tabell

Dagbog – dag for dag

I takt med at du får det bedre, kan det være godt for lægen at vide præcist, hvordan du har det, hvad der fungerer, og hvilke problemer der stadig er. Derfor kan det være en god idé at kortlægge dit liv i en dagbog dag for dag.

For eksempel:

planlæg